Documentaireserie ‘Karim pakt zijn kans’ over 10-14 onderwijs
“Ik sluit niet uit dat het selectiemoment middelbare school in toekomst steeds vaker wordt uitgesteld.” Dit zei minister Arie Slob afgelopen week in de documentaireserie ‘Karim pakt zijn kans’. In deze vierdelige NTR-serie onderzoekt de 30-jarige docent en schrijver en programmamaker Karim Amghar kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs.
10-14 onderwijs wordt gezien als een belangrijke stap om kansengelijkheid te stimuleren. “We selecteren in ons land redelijk vroeg”, weet ook Slob. “We zijn bezig om te kijken of we het selectiemoment verder kunnen gaan uitstellen, onder andere met 10-14 scholen. Dat is een groeiende groep scholen in Nederland.”
In de aflevering van 3 januari jl. gaat programmamaker Karim op bezoek bij het Tiener College in Gorinchem. Van docenten, ouders en natuurlijk leerlingen zelf hoort hij waarom zij kiezen voor 10-14 onderwijs. Karim vraagt zich in de aflevering hardop af of hij een primeur te pakken heeft van de minister. Gaat Slob zich echt inspannen om de middelbare schoolkeuze op 12-jarige leeftijd uit te stellen?
Bekijk hier de aflevering ‘Karim pakt zijn kans’ over 10-14 onderwijs van 3 januari 2020.
Frank Evers heeft een essay geschreven over Fourteens in Beverwijk, als onderdeel van hun interne audit.
Na de pilot en de evaluatie van de Friendly Visits, hebben we besloten door te gaan met de Friendly Visits. Dit jaar zijn er zes initiatieven die meedoen.
In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.
Op dinsdag 5 november 2024 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Academie Tien in Utrecht. Zij ontvangen ons in hun nieuwe schoolgebouw, dat op zich al een bezoek waard is én zij geven...
In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?
Op dinsdag 9 april kwam een deel van de aangesloten bestuurders bij elkaar voor een inspiratiemiddag. Prof. dr. Trudie Schils gaf een presentatie over haar visie op onderwijsvernieuwing en de rol van monitoring daarin.