Hieronder vind je een overzicht van alle nieuwsartikelen
Het hele programma, inclusief alle workshops, van de landelijke conferentie 10-14 onderwijs op dinsdag 5 november is bekend! Hieronder vind je alle informatie.
Frank Evers heeft een essay geschreven over Fourteens in Beverwijk, als onderdeel van hun interne audit.
Na de pilot en de evaluatie van de Friendly Visits, hebben we besloten door te gaan met de Friendly Visits. Dit jaar zijn er zes initiatieven die meedoen.
In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.
Op dinsdag 5 november 2024 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Academie Tien in Utrecht. Zij ontvangen ons in hun nieuwe schoolgebouw, dat op zich al een bezoek waard is én zij geven...
In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?
Op dinsdag 9 april kwam een deel van de aangesloten bestuurders bij elkaar voor een inspiratiemiddag. Prof. dr. Trudie Schils gaf een presentatie over haar visie op onderwijsvernieuwing en de rol van monitoring daarin.
Op 23 april bezochten Henk Hagoort en Freddy Weima, respectievelijk de voorzitters van de VO-raad en PO-Raad, het 10-14 initiatief Fourteens in Beverwijk. Tijdens het bezoek spraken zij met leerlingen, ouders, coaches, de zorgcoördinator en bestuurders.
Scholen die aan het Experiment Teambevoegdheid willen deelnemen, kunnen zich tot en met 31 mei aanstaande hiervoor aanmelden. Ook scholen die eerder al meededen, moeten (opnieuw) een aanvraag doen.
Op 12 februari was de eerste online themasessie voor projectleiders en locatieleiders met dit keer als thema werving, aannamebeleid en relatie met scholen in de regio. Een geanimeerd gesprek waarin vragen aan bod kwamen over hoe de werving voor nieuwe leerlingen werkt, wat dat doet in de relatie met andere...
Op dinsdag 9 april is er een inspiratiesessie voor bestuurders van het Lerend Netwerk 10-14 / 0-18 Onderwijs. Trudie Schils, hoogleraar onderwijseconomie, verzorgt een presentatie over het vernieuwen van onderwijs in Nederland. Daarna zal er gezamenlijk gewerkt worden aan een ‘advies voor een nieuwe minister’.
Afgelopen jaar zijn er bij wijze van pilot een aantal collegiale visitaties uitgevoerd in de vorm van ‘Friendly Visits’. Dit najaar hebben de scholen die hieraan meededen deze bezoeken geëvalueerd en op de conferentie zijn al resultaten gedeeld. Ook zijn er aanbevelingen gedaan waarmee het Lerend Netwerk aan de slag...
Afgelopen jaar is uitgebreid stilgestaan bij de doorontwikkeling van het netwerk en welke thema’s relevant zijn om gezamenlijk aandacht voor te hebben. Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs organiseert rond die thema’s een bestuurlijke inspiratie bijeenkomst op dinsdag 9 april 2024.
Het ministerie van OCW gaat het Experiment Teambevoegdheid 10-14 met vijf jaar verlengen. In het voorjaar van 2024 kunnen scholen zich voor het experiment aanmelden.
Dinsdag 31 oktober kwamen bijna 100 bevlogen onderwijsprofessionals met elkaar samen op de conferentie van 10-14 onderwijs. In Den Bosch stond de hele middag het doorontwikkelen van 10-14 onderwijs centraal. Een terugblik.
Op dinsdag 31 oktober 2023 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Spoor 10-14 in ‘s-Hertogenbosch.
Frank Evers is sinds augustus 2023 de nieuwe netwerkbegeleider van het Lerend Netwerk 10-14 onderwijs. Hieronder stelt hij zich voor.
In april werd tijdens de strategische heidag besloten om samen door te gaan met het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs. We doen het samen, waarbij drie bestuurders het voortouw nemen en de rol van kartrekker op zich nemen. Met een nieuw schooljaar voor de boeg vertellen de drie kartrekkers over het...
Een aantal scholen 10-14 Onderwijs hebben het afgelopen schooljaar een collegiale audit in de vorm van een “friendly visit” bij elkaar georganiseerd. Met behulp van ondersteunende instrumenten zijn ze aan de slag gegaan met de uitvoering hiervan. Ondersteuning werd gegeven vanuit het Lerend Netwerk, maar ook SLO was bereid om...
September 2025 starten ze in Brussel met een tienerschool. Een belangrijke delegatie van het Departement Brussel bezocht 10-14 initiatieven in Nederland en voerde het gesprek met het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs. Een enthousiast verslag van hun tweedaagse.
Een route binnen het onderwijs, waarin innovatie, betekenisvol onderwijs, een samenhangend en doorlopend curriculum en het écht zien en horen van kinderen samen zouden komen.
Op 31 oktober 2023 beleggen we weer een landelijke conferentie 10-14 Onderwijs. De opbrengsten van de friendly visits in het kader van kwaliteitsborging alsook het eindrapport van OCW van het Experiment Teambevoegdheid zijn dan de actuele aanleidingen. Tevens brengen we ieder op de hoogte van de doorontwikkelingen van de initiatieven...
Netwerk 10-14 Onderwijs organiseerde op 18 april een strategische heidag voor bestuurders en projectleiders van de leden van het netwerk om enerzijds het net op te halen en te reflecteren op de afgelegde reis, anderzijds vooruit te kijken en onderzoeken welke ambitie het netwerk bindt om met nieuwe energie een...
Ben jij een onderwijsmens met hart voor innovatieve en duurzame onderwijsontwikkeling, in het bijzonder de doorontwikkeling van 10-14 Onderwijs? Reageer dan op de vacature van netwerkbegeleider/coördinator van het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs.
Net voor de kerstdagen stuurde minister Wiersma een zogenaamde ‘verzamelbrief’ aan de Tweede Kamer. In deze brief worden allerlei onderwerpen behandeld, zo ook de tweede tussenrapportage van het onderzoek naar het Experiment teambevoegdheid 10-14.
SOOOOL10-14 is inmiddels een echte leergemeenschap geworden waar we kennis delen met elkaar en met bezoekers. We houden onze ogen en oren altijd wijd open voor wat er beter kan. We ontvangen allerlei visite die geïnteresseerd is in wat we doen. Zo krijgen we ook feedback. Soms van dichtbij, soms...
De scholen 10-14 Onderwijs hebben het idee omarmd van een collegiale audit in de vorm van een “friendly visit”. 10 Initiatieven zijn dit schooljaar actief, voorzien van behulpzame instrumenten, aan de slag met de uitvoering hiervan. Ondersteuning wordt gegeven vanuit het Lerend Netwerk, maar ook SLO is bereid om terzijde...
10-14 Onderwijs heeft de afgelopen 15 jaar veel ontwikkeling doorgemaakt. Een zoektocht vanaf de start naar de behoeften van de leerlingen in hun leerproces, zeker in de overgang POVO. Aangevuld en onderbouwd met onderzoek startten de eerste pioniers vanaf 2012 met nieuwe onderwijsvormen.
Door de pandemie zijn we elkaar de afgelopen jaren letterlijk uit het oog verloren. Het nieuwe jaar geeft gelukkig weer nieuwe kansen! Fysieke ontmoetingen gaan weer opgestart worden. Activiteiten vinden weer plaats.
Op Spring High (po/vmbo/havo/vwo) krijgen leerlingen zo lang mogelijk heterogeen les. Daarom kiest de school voor eenjarige PTA’s. Ook dan is een rijke invulling van het schoolexamen mogelijk, stelt schoolleider Camyre de Adelhart Toorop. Als je maar bewuste keuzes maakt.
Onderwijsroute 10-14 in Zwolle pakt het anders aan.
Ouderbetrokkenheid is een belangrijke component als het gaat om de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Onderzoeken hebben dat regelmatig aangetoond. Maar hoe geef je ouderbetrokkenheid vorm?
Op 22 november staat de middag van 13.30 uur tot 17.30 uur voor 10-14 scholen in het teken van het monitoren van kwaliteit. De vraag die hierbij centraal staat is: hoe kun je als 10-14 school de kwaliteitszorg vanuit je eigen visie verder ontwikkelen?
Voor de themabijeenkomsten hebben de scholen het idee omarmd van een collegiale audit: het ontwikkelen van een kijkwijzer voor een friendly visit en de verdere uitwerking van een vorm van de friendly visit. In de eerste bijeenkomst in maart j.l. zijn daarvoor bouwstenen met elkaar verzameld als basis voor verdere...
Belangenbehartiging krijgt vorm door zorgpunten met elkaar in het 10-14-netwerk te delen en krachten te bundelen om richting te geven aan oplossingen. Het Lerend Netwerk maakt deel uit van de begeleidingscommissie van het onderzoek naar het Experiment Teambevoegdheid op 10-14-scholen dat loopt tot oktober 2023. Veldervaringen vragen om heldere...
In de maart editie van De Nieuwe Meso, vakblad over onderwijs en leiderschap, veel aandacht voor 10-14 onderwijs. Vanuit de praktijk worden verschillende perspectieven belicht.
Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.
De overstap van po naar vo is een bepalende stap voor de verdere schoolloopbaan van leerlingen. Met een kansrijk schooladvies en een kansrijke plaatsing in het vo komen leerlingen op de plek terecht die past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.
Op maandag 28 maart 2022 organiseert het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs een inhoudelijke themabijeenkomst voor de initiatieven die aangesloten zijn bij het netwerk.
In een onderwijsconcept dat met leerdoelen werkt, is het formuleren van die leerdoelen een uiterst precair karwei.
Nu SLO'er Maaike Rodenboog het 10-14-stokje overdraagt, memoreert ze in een blog wat de afgelopen jaren samen met alle betrokken leraren, schoolleiders in netwerken en daarbuiten is bereikt. En dat is best veel! Een themawebsite, leerdoelkaarten voor de meeste vakgebieden, een FAQ, conferenties en een goede samenwerking met het Lerend...
Het jaarplan voor 2022 is gereed. Het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs wil anticiperen op ontwikkelingen en er ook proactief op inzetten. Lees verder wat dit betekent.
Scholen kunnen zich tot 1 maart aanmelden voor het experiment teambevoegdheid 10-14-onderwijs. Met het experiment wordt het mogelijk gemaakt dat leraren die betrokken zijn bij 10-14-initiatieven kunnen werken met een zogenoemde teambevoegdheid.
Kwalitatief goed onderwijs bieden vanuit je eigen visie, dat is wat 10-14 Onderwijs ambieert. Maar hoe monitor je of je die kwaliteit ook biedt? En hoe volg je de ontwikkeling van je leerlingen? Twee voorbeelden uit de praktijk.
In september is SOOOL10-14 voor de 4e keer van start gegaan. Dit schooljaar met 48 leerlingen waarvan 26 nieuwe leerlingen. Een greep uit hun activiteiten vind je hieronder.
In oktober organiseerde Route 10-14 Delden een informatie- en netwerkbijeenkomst voor leerkrachten van groep 7 en 8, directie IB-ers en andere geïnteresseerden. Namens het landelijk netwerk 10-14 onderwijs sprak Lenie van Lieverloo.
Over de Conferentie 10-14 onderwijs in Almere op 28 september 2021
Veel achtstegroepers krijgen lagere schooladviezen dan nodig is – dit effect werd versterkt door de pandemie. De Onderwijsraad adviseerde daarom om het selectiemoment later te laten plaatsvinden. Bij Academie Tien doen ze dit al. Schoolleider Albert en lerares Mariëlle leggen uit hoe dit bijdraagt aan kansengelijkheid.
Schoolleiders en medewerkers binnen 10-14 onderwijs werken vanuit de pijlers* 10-14 onderwijs en hun eigen visie aan vernieuwend onderwijs. Daarbij is het doel om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden om hun plek in de maatschappij te vinden. Hoe monitor je of die leerlingen zich inderdaad voorspoedig ontwikkelen? En...
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor 10-14 onderwijs en een soepele overgang tussen po en vo. Oberon heeft in opdracht van OCW tussen 2017 en 2020 twaalf 10-14 scholen gevolgd.
De inspectie van het onderwijs heeft een onderzoek gedaan onder 12 10-14 initiatieven.
Donderdag 9 september is de You Academy geopend door de nieuwe leerlingen in samenwerking met wethouder Corien van Starkenburg en Kim van der Poel, beleidsregisseur onderwijs. You Academy is een nieuwe onderwijsvorm voor leerlingen tussen de tien en veertien jaar en is uniek in de regio Katwijk.
Afgelopen week is route 10-14 Delden van start gegaan. Met Route 10-14 zetten IKC Magenta en het Twickel College Delden een krachtig onderwijsconcept neer waarbij leerlingen zich ontwikkelen en ontplooien tot zelfbewuste tieners die de wereld en zichzelf wat te bieden hebben.
CBS De Arke en CSG Liudger vestiging Burgum willen basisschool en voortgezet onderwijs beter op elkaar laten aansluiten. Een nieuwe onderwijsroute met de naam Modus moet de overgang gemakkelijker maken.
Het Tienercollege Noordoostpolder is één van de twaalf door het ministerie van OCW aangewezen pilotscholen voor 10 tot 14 jarigen.
Leerlingen van Spoor 10-14 Onderwijs uit ‘s-Hertogenbosch gaan op 27 mei hun eerste ervaring opdoen met het vak techniek op een middelbare school. Lees hieronder het persbericht hierover van Spoor 10-14 Onderwijs.
1014-onderwijs geeft leerlingen wat langer de tijd om de overstap naar het reguliere voortgezet onderwijs te maken. Maar de stap is onvermijdelijk. Hoe zorg je dat die zo klein en soepel mogelijk is?
Schoolportret Onderwijsroute 10-14 uit Zwolle: een inkijkje in een school die al jaren werkt aan later selecteren en beter differentiëren.
De onderwijsraad adviseert: selecteer later en differentieer beter. Een advies waaraan 10-14 Onderwijs in Nederland al jaren aan werkt.
Sommige leerlingen hebben baat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs.
In opdracht van het Ministerie OCW is een onderzoek gedaan naar teambevoegdheid 10-14 onderwijs.
In augustus 2021 start Tienerschool Lemmer met de eerste tieners. Deze tienerschool is ontstaan vanuit de samenwerking tussen Zuyderzee Lyceum (Vario Onderwijsgroep) en basisschool Tweespan (Gearhing Primair onderwijs).
Welke activiteiten organiseert het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs? Hoe ziet de dienstverlening eruit? Waarvoor maken we ons sterk? Hoe zijn we georganiseerd?
Sommige leerlingen hebben baat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Zij kunnen bijvoorbeeld terecht op het Tienercollege Noordoostpolder. Leraar Hanri Timmerman vertelt er meer over. Zijn boodschap voor begeleiders? ‘Besef dat er meer smaken zijn binnen het onderwijsspectrum.’
Het nieuwe Bossche tienercollege, een school voor kinderen van 10-14 jaar, is begin januari van start gegaan. Spoor 10-14 is een initiatief van de gezamenlijke PO- en VO-schoolbesturen en scholen in Den Bosch.
De meeste scholen die 10-14-onderwijs aanbieden zijn jong en hebben een eigen onderwijsvisie. Hoe werf je dan leerlingen? En hoe zorg je dat je die leerlingen binnenboord haalt, die op hun plek zijn bij jou op school? ‘We laten leerlingen zelf vertellen over ons onderwijs’.
Op 4 januari is in Den Bosch Spoor 10-14 geopend. Kinderen zitten op deze school van groep 7 tot en met de tweede klas van het voortgezet onderwijs.
Deze subsidieregeling wil schoolleiders en leraren ondersteunen met hun schoolontwikkeling. Zodat scholen lerende, professionele organisaties worden én blijven en duurzame schoolontwikkeling in het funderend onderwijs wordt versterkt.
Op 4 januari 2021 gaat Spoor 10-14 van start. De eerste aanmeldingen zijn een feit. De eerste leerling, Gijs Heerkens, heeft op 6 november, samen met wethouder Ufuk Kâhya, alvast een kijkje genomen op zijn nieuwe school.
Tienerscholen zijn aan een opmars bezig, zag journalist Ivo Laan. Hij ging op bezoek bij de nieuwe 10-14 school ‘Fourteens’ in Beverwijk. In diverse dagbladen, waaronder het Noordhollands Dagblad en de Gooi & Eemlander, bracht hij verslag uit. “Hier kunnen leerlingen terecht de nog niet klaar zijn voor de ‘grote’...
Curriculum.nu zoekt enthousiaste en nieuwsgierige leraren met passie voor hun vak die willen meewerken aan de herziening van het landelijk curriculum. In oktober vorig jaar leverden leraren en scholen hiervoor de bouwstenen op.
Het kabinet meldt dat het zich in 2021 hard blijft maken voor gelijke kansen.
In aanloop naar de vorige landelijke conferentiedag hebben de samenwerkende organisaties Spring High Amsterdam en Onderwijsroute 10-14 Zwolle, Het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs en SLO vragen van de deelnemers als uitgangspunt genomen voor de inrichting van deze dag.
De basisschoolleerlingen mogen weer naar school. De middelbare scholieren pas vanaf 1 juni. Op 10-14-scholen zitten beide leeftijdsgroepen. Hoe richten 10-15 Agora Groesbeek en het NOVA Tienercollege hun onderwijs in deze periode in? En wat zijn hun overwegingen daarbij?
In Den Bosch was al een hele tijd veel enthousiasme voor het concept 10-14 onderwijs. En vanaf januari 2021 is het zover: tienerschool Spoor 10-14 opent haar deuren. In het eerste jaar heeft de school plek voor 30 tot 60 leerlingen.
Ook in de regio Utrecht kunnen jongeren sinds kort kiezen voor een meer geleidelijke overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Academie Tien, de school voor mavo, havo en vwo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn, opende begin dit schooljaar de deuren voor leerlingen vanaf 10 jaar.
Met en van elkaar leren: dat stond centraal op de conferentie voor leraren en schoolleiders van 10-14 scholen die eind januari werd georganiseerd. Uit het grote aantal aanmeldingen, bleek dat daar veel interesse voor was. De centrale hal op 10-14 school Spring High in Amsterdam was maar net groot genoeg...
Duizenden twaalfjarigen en hun ouders struinen de komende maanden open dagen af, op zoek naar een passende middelbare school. Ze gaan op pad met het schooladvies van de juf of meester uit groep 8 onder de arm geklemd. Deskundigen vinden het maken van zo’n belangrijke keuze rond het 12e levensjaar...
Als het aan het LAKS, CNV Onderwijs en de VO-raad ligt, krijgen alle kinderen in Nederland pas in het derde jaar van de middelbare school een definitief schooladvies. Dat staat in het ‘Onderwijspact’ dat de onderwijsorganisaties vorige week gezamenlijk presenteerden.
Het vierde schooljaar is op tienerschool Spring High alweer halverwege. De school in Amsterdam-West opende in 2016 als één van de eerste tienerscholen in Nederland haar deuren. Inmiddels heeft Spring High 187 leerlingen, en dat aantal blijft groeien.
“Ik sluit niet uit dat het selectiemoment middelbare school in toekomst steeds vaker wordt uitgesteld.” Dit zei minister Arie Slob afgelopen week in de documentaireserie ‘Karim pakt zijn kans’. In deze vierdelige NTR-serie onderzoekt de 30-jarige docent en schrijver en programmamaker Karim Amghar kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs.