Vul hier uw eigen inhoud in.

Voor de themabijeenkomsten hebben de scholen het idee omarmd van een collegiale audit: het ontwikkelen van een kijkwijzer voor een friendly visit en de verdere uitwerking van een vorm van de friendly visit. In de eerste bijeenkomst in maart j.l. zijn daarvoor bouwstenen met elkaar verzameld als basis voor verdere...

Lees verder

Belangenbehartiging krijgt vorm door zorgpunten met elkaar in het 10-14-netwerk te delen en krachten te bundelen om richting te geven aan oplossingen.    Het Lerend Netwerk maakt deel uit van de begeleidingscommissie van het onderzoek naar het Experiment Teambevoegdheid op 10-14-scholen dat loopt tot oktober 2023. Veldervaringen vragen om heldere...

Lees verder

Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.

Lees verder

De overstap van po naar vo is een bepalende stap voor de verdere schoolloopbaan van leerlingen. Met een kansrijk schooladvies en een kansrijke plaatsing in het vo komen leerlingen op de plek terecht die past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.

Lees verder

Nu SLO'er Maaike Rodenboog het 10-14-stokje overdraagt, memoreert ze in een blog wat de afgelopen jaren samen met alle betrokken leraren, schoolleiders in netwerken en daarbuiten is bereikt. En dat is best veel! Een themawebsite, leerdoelkaarten voor de meeste vakgebieden, een FAQ, conferenties en een goede samenwerking met het Lerend...

Lees verder

In september is SOOOL10-14 voor de 4e keer van start gegaan. Dit schooljaar met 48 leerlingen waarvan 26 nieuwe leerlingen. Een greep uit hun activiteiten vind je hieronder.

Lees verder

In oktober organiseerde Route 10-14 Delden een informatie- en netwerkbijeenkomst voor leerkrachten van groep 7 en 8, directie IB-ers en andere geïnteresseerden. Namens het landelijk netwerk 10-14 onderwijs sprak Lenie van Lieverloo.

Lees verder

Schoolleiders en medewerkers binnen 10-14 onderwijs werken vanuit de pijlers* 10-14 onderwijs en hun eigen visie aan vernieuwend onderwijs. Daarbij is het doel om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden om hun plek in de maatschappij te vinden. Hoe monitor je of die leerlingen zich inderdaad voorspoedig ontwikkelen? En...

Lees verder

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor 10-14 onderwijs en een soepele overgang tussen po en vo. Oberon heeft in opdracht van OCW tussen 2017 en 2020 twaalf 10-14 scholen gevolgd.

Lees verder

Donderdag 9 september is de You Academy geopend door de nieuwe leerlingen in samenwerking met wethouder Corien van Starkenburg en Kim van der Poel, beleidsregisseur onderwijs. You Academy is een nieuwe onderwijsvorm voor leerlingen tussen de tien en veertien jaar en is uniek in de regio Katwijk.

Lees verder

Afgelopen week is route 10-14 Delden van start gegaan. Met Route 10-14 zetten IKC Magenta en het Twickel College Delden een krachtig onderwijsconcept neer waarbij leerlingen zich ontwikkelen en ontplooien tot zelfbewuste tieners die de wereld en zichzelf wat te bieden hebben.

Lees verder

Sommige leerlingen hebben baat bij een meer geleidelijke overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Zij kunnen bijvoorbeeld terecht op het Tienercollege Noordoostpolder. Leraar Hanri Timmerman vertelt er meer over. Zijn boodschap voor begeleiders? ‘Besef dat er meer smaken zijn binnen het onderwijsspectrum.’

Lees verder

De meeste scholen die 10-14-onderwijs aanbieden zijn jong en hebben een eigen onderwijsvisie. Hoe werf je dan leerlingen? En hoe zorg je dat je die leerlingen binnenboord haalt, die op hun plek zijn bij jou op school? ‘We laten leerlingen zelf vertellen over ons onderwijs’.

Lees verder

Deze subsidieregeling wil schoolleiders en leraren ondersteunen met hun schoolontwikkeling. Zodat scholen lerende, professionele organisaties worden én blijven en duurzame schoolontwikkeling in het funderend onderwijs wordt versterkt.

Lees verder

Op 4 januari 2021 gaat Spoor 10-14 van start. De eerste aanmeldingen zijn een feit. De eerste leerling, Gijs Heerkens, heeft op 6 november, samen met wethouder Ufuk Kâhya, alvast een kijkje genomen op zijn nieuwe school.

Lees verder

Tienerscholen zijn aan een opmars bezig, zag journalist Ivo Laan. Hij ging op bezoek bij de nieuwe 10-14 school ‘Fourteens’ in Beverwijk. In diverse dagbladen, waaronder het Noordhollands Dagblad en de Gooi & Eemlander, bracht hij verslag uit. “Hier kunnen leerlingen terecht de nog niet klaar zijn voor de ‘grote’...

Lees verder

In aanloop naar de vorige landelijke conferentiedag hebben de samenwerkende organisaties Spring High Amsterdam en Onderwijsroute 10-14 Zwolle, Het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs en SLO vragen van de deelnemers als uitgangspunt genomen voor de inrichting van deze dag.

Lees verder

Ook in de regio Utrecht kunnen jongeren sinds kort kiezen voor een meer geleidelijke overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Academie Tien, de school voor mavo, havo en vwo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn, opende begin dit schooljaar de deuren voor leerlingen vanaf 10 jaar.

Lees verder

Met en van elkaar leren: dat stond centraal op de conferentie voor leraren en schoolleiders van 10-14 scholen die eind januari werd georganiseerd. Uit het grote aantal aanmeldingen, bleek dat daar veel interesse voor was. De centrale hal op 10-14 school Spring High in Amsterdam was maar net groot genoeg...

Lees verder

Duizenden twaalfjarigen en hun ouders struinen de komende maanden open dagen af, op zoek naar een passende middelbare school. Ze gaan op pad met het schooladvies van de juf of meester uit groep 8 onder de arm geklemd. Deskundigen vinden het maken van zo’n belangrijke keuze rond het 12e levensjaar...

Lees verder

“Ik sluit niet uit dat het selectiemoment middelbare school in toekomst steeds vaker wordt uitgesteld.” Dit zei minister Arie Slob afgelopen week in de documentaireserie ‘Karim pakt zijn kans’. In deze vierdelige NTR-serie onderzoekt de 30-jarige docent en schrijver en programmamaker Karim Amghar kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs.

Lees verder