3 op de 10 leerlingen krijgen verkeerd schooladvies
Duizenden twaalfjarigen en hun ouders struinen de komende maanden open dagen af, op zoek naar een passende middelbare school. Ze gaan op pad met het schooladvies van de juf of meester uit groep 8 onder de arm geklemd. Deskundigen vinden het maken van zo’n belangrijke keuze rond het 12e levensjaar geen goed idee.
De Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar de onderwijsstelsels in Europese landen. Wat blijkt? 30 procent van de leerlingen in Nederland blijkt niet het juiste schooladvies te hebben gekregen. Van die groep is 19 procent overgestapt naar een lager onderwijstype en 13 procent naar een hoger onderwijstype. De onderzoekers ontdekten dat één op de acht leerlingen in het voortgezet onderwijs in de eerste drie jaar is blijven zitten.
Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont vindt deze uitkomst niet verrassend. Kinderen maken groeispurts door, lichamelijk én geestelijk, vertelt hij in het AD. Voor veel kinderen komen die ontwikkelingssprongen pas op hun 14e of 15e. Samen met de Groningse onderzoekers pleit hij ervoor dat het schoolbesluit daarom pas zo laat mogelijk moet worden genomen.
Lees hier het volledige artikel met Steven Pont in het AD.
Frank Evers heeft een essay geschreven over Fourteens in Beverwijk, als onderdeel van hun interne audit.
Na de pilot en de evaluatie van de Friendly Visits, hebben we besloten door te gaan met de Friendly Visits. Dit jaar zijn er zes initiatieven die meedoen.
In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.
Op dinsdag 5 november 2024 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Academie Tien in Utrecht. Zij ontvangen ons in hun nieuwe schoolgebouw, dat op zich al een bezoek waard is én zij geven...
In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?
Op dinsdag 9 april kwam een deel van de aangesloten bestuurders bij elkaar voor een inspiratiemiddag. Prof. dr. Trudie Schils gaf een presentatie over haar visie op onderwijsvernieuwing en de rol van monitoring daarin.