Antistoffen nodig tegen een kansarm leerdoel? Laat je prikk(el)en door Prikkelvragen

In een onderwijsconcept dat met leerdoelen werkt, is het formuleren van die leerdoelen een uiterst precair karwei.

Voor een leerling is een leerdoel namelijk het start- en eindpunt in een leerproces. Een leerling kiest immers een leerdoel op zijn of haar niveau, probeert het te behalen en checkt of het behaald is.

Voor een leerling is een leerdoel namelijk het start- en eindpunt in een leerproces. Een leerling kiest immers een leerdoel op zijn of haar niveau, probeert het te behalen en checkt of het behaald is. Het is voor de mensen die de leerdoelen ontwikkelen dus essentieel om zorgvuldig te werk te gaan. Om daarbij te prikkelen heeft Onderwijsroute 10-14 uit Delden een document ontwikkeld: “prikkelvragen bij leerdoelen”. Laat je prikkelen door antwoorden te zoeken op de vragen bij het maken van jouw leerdoelen. Bekijk de prikkelvragen.

In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?

Lees verder

Op 23 april bezochten Henk Hagoort en Freddy Weima, respectievelijk de voorzitters van de VO-raad en PO-Raad, het 10-14 initiatief Fourteens in Beverwijk. Tijdens het bezoek spraken zij met leerlingen, ouders, coaches, de zorgcoördinator en bestuurders.

Lees verder

Op 12 februari was de eerste online themasessie voor projectleiders en locatieleiders met dit keer als thema werving, aannamebeleid en relatie met scholen in de regio. Een geanimeerd gesprek waarin vragen aan bod kwamen over hoe de werving voor nieuwe leerlingen werkt, wat dat doet in de relatie met andere...

Lees verder

Op dinsdag 9 april is er een inspiratiesessie voor bestuurders van het Lerend Netwerk 10-14 / 0-18 Onderwijs. Trudie Schils, hoogleraar onderwijseconomie, verzorgt een presentatie over het vernieuwen van onderwijs in Nederland. Daarna zal er gezamenlijk gewerkt worden aan een ‘advies voor een nieuwe minister’.

Lees verder