Antistoffen nodig tegen een kansarm leerdoel? Laat je prikk(el)en door Prikkelvragen
In een onderwijsconcept dat met leerdoelen werkt, is het formuleren van die leerdoelen een uiterst precair karwei.
Voor een leerling is een leerdoel namelijk het start- en eindpunt in een leerproces. Een leerling kiest immers een leerdoel op zijn of haar niveau, probeert het te behalen en checkt of het behaald is.
Voor een leerling is een leerdoel namelijk het start- en eindpunt in een leerproces. Een leerling kiest immers een leerdoel op zijn of haar niveau, probeert het te behalen en checkt of het behaald is. Het is voor de mensen die de leerdoelen ontwikkelen dus essentieel om zorgvuldig te werk te gaan. Om daarbij te prikkelen heeft Onderwijsroute 10-14 uit Delden een document ontwikkeld: “prikkelvragen bij leerdoelen”. Laat je prikkelen door antwoorden te zoeken op de vragen bij het maken van jouw leerdoelen. Bekijk de prikkelvragen.
Frank Evers heeft een essay geschreven over Fourteens in Beverwijk, als onderdeel van hun interne audit.
Na de pilot en de evaluatie van de Friendly Visits, hebben we besloten door te gaan met de Friendly Visits. Dit jaar zijn er zes initiatieven die meedoen.
In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.
Op dinsdag 5 november 2024 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Academie Tien in Utrecht. Zij ontvangen ons in hun nieuwe schoolgebouw, dat op zich al een bezoek waard is én zij geven...
In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?
Op dinsdag 9 april kwam een deel van de aangesloten bestuurders bij elkaar voor een inspiratiemiddag. Prof. dr. Trudie Schils gaf een presentatie over haar visie op onderwijsvernieuwing en de rol van monitoring daarin.