
Antistoffen nodig tegen een kansarm leerdoel? Laat je prikk(el)en door Prikkelvragen
In een onderwijsconcept dat met leerdoelen werkt, is het formuleren van die leerdoelen een uiterst precair karwei.
Voor een leerling is een leerdoel namelijk het start- en eindpunt in een leerproces. Een leerling kiest immers een leerdoel op zijn of haar niveau, probeert het te behalen en checkt of het behaald is.
Voor een leerling is een leerdoel namelijk het start- en eindpunt in een leerproces. Een leerling kiest immers een leerdoel op zijn of haar niveau, probeert het te behalen en checkt of het behaald is. Het is voor de mensen die de leerdoelen ontwikkelen dus essentieel om zorgvuldig te werk te gaan. Om daarbij te prikkelen heeft Onderwijsroute 10-14 uit Delden een document ontwikkeld: “prikkelvragen bij leerdoelen”. Laat je prikkelen door antwoorden te zoeken op de vragen bij het maken van jouw leerdoelen. Bekijk de prikkelvragen.
Net voor de kerstdagen stuurde minister Wiersma een zogenaamde ‘verzamelbrief’ aan de Tweede Kamer. In deze brief worden allerlei onderwerpen behandeld, zo ook de tweede tussenrapportage van het onderzoek naar het Experiment teambevoegdheid 10-14.
SOOOOL10-14 is inmiddels een echte leergemeenschap geworden waar we kennis delen met elkaar en met bezoekers. We houden onze ogen en oren altijd wijd open voor wat er beter kan. We ontvangen allerlei visite die geïnteresseerd is in wat we doen. Zo krijgen we ook feedback. Soms van dichtbij, soms...
De scholen 10-14 Onderwijs hebben het idee omarmd van een collegiale audit in de vorm van een “friendly visit”. 10 Initiatieven zijn dit schooljaar actief, voorzien van behulpzame instrumenten, aan de slag met de uitvoering hiervan. Ondersteuning wordt gegeven vanuit het Lerend Netwerk, maar ook SLO is bereid om terzijde...
10-14 Onderwijs heeft de afgelopen 15 jaar veel ontwikkeling doorgemaakt. Een zoektocht vanaf de start naar de behoeften van de leerlingen in hun leerproces, zeker in de overgang POVO. Aangevuld en onderbouwd met onderzoek startten de eerste pioniers vanaf 2012 met nieuwe onderwijsvormen.
Door de pandemie zijn we elkaar de afgelopen jaren letterlijk uit het oog verloren. Het nieuwe jaar geeft gelukkig weer nieuwe kansen! Fysieke ontmoetingen gaan weer opgestart worden. Activiteiten vinden weer plaats.
Op Spring High (po/vmbo/havo/vwo) krijgen leerlingen zo lang mogelijk heterogeen les. Daarom kiest de school voor eenjarige PTA’s. Ook dan is een rijke invulling van het schoolexamen mogelijk, stelt schoolleider Camyre de Adelhart Toorop. Als je maar bewuste keuzes maakt.