
Spoor 10-14 gaat van start!
Op 4 januari 2021 gaat Spoor 10-14 van start. De eerste aanmeldingen zijn een feit. De eerste leerling, Gijs Heerkens, heeft op 6 november, samen met wethouder Ufuk Kâhya, alvast een kijkje genomen op zijn nieuwe school.
Foto’s door: Roald Johan
Spoor 10-14 is een nieuwe onderwijsvorm in ’s-Hertogenbosch, waarbij hét grote verschil met een ‘gewone’ school is dat de leerlingen niet op hun twaalfde (groep 8) een keuze maken voor vmbo (b-k-t), havo of vwo, maar dat pas doen op hun veertiende. Na vier jaar Spoor 10-14 onderwijs stromen zij in de derde klas van het voortgezet onderwijs in. Dat geeft hen meer tijd om te ontdekken wat ze willen en kunnen en wat bij hen past. En het maakt hun overstap naar het voortgezet onderwijs kansrijker.
De gemeente is enthousiast over deze vernieuwende vorm van onderwijs. Wethouder Ufuk Kâhya: “Wij vinden het belangrijk dat elk kind in onze gemeente het beste uit zichzelf kan halen en zijn talent zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Niet elke leerling weet op zijn 12e al welke middelbare school het beste bij hem past. Met spoor 10-14 geven we leerlingen de kans om zich te ontwikkelen in het eigen tempo.”
Op 4 januari 2021 opent Spoor 10-14 de deuren op de Brede Bossche School Nieuw Zuid, Jac van Looystraat 5 in ’s-Hertogenbosch. Deze locatie biedt veel mogelijkheden om binnen en buiten te leren, wat kenmerkend is voor Spoor 10-14. Spoor 10-14 is een initiatief van alle Bossche (basis- én voortgezet onderwijs) scholen en dat maakt het uniek in het land.
Meer weten over Spoor 10-14? Klik hier voor de website van de school of lees de artikelen die zijn verschenen in de media:
Brabants Dagblad – 04-11-2020
Tienerschool Spoor 10-14 strijkt neer in brede Bossche school Nieuw Zuid
Dtv Nieuws – 06-11-2020
Spoor 10-14 biedt onderwijs waar kinderen behoefte aan hebben
Dtv Nieuws – 15-11-2020
Talentontwikkeling bij spoor 10-14 in Den Bosch: ‘Vakmanschap is net zo belangrijk’
Net voor de kerstdagen stuurde minister Wiersma een zogenaamde ‘verzamelbrief’ aan de Tweede Kamer. In deze brief worden allerlei onderwerpen behandeld, zo ook de tweede tussenrapportage van het onderzoek naar het Experiment teambevoegdheid 10-14.
SOOOOL10-14 is inmiddels een echte leergemeenschap geworden waar we kennis delen met elkaar en met bezoekers. We houden onze ogen en oren altijd wijd open voor wat er beter kan. We ontvangen allerlei visite die geïnteresseerd is in wat we doen. Zo krijgen we ook feedback. Soms van dichtbij, soms...
De scholen 10-14 Onderwijs hebben het idee omarmd van een collegiale audit in de vorm van een “friendly visit”. 10 Initiatieven zijn dit schooljaar actief, voorzien van behulpzame instrumenten, aan de slag met de uitvoering hiervan. Ondersteuning wordt gegeven vanuit het Lerend Netwerk, maar ook SLO is bereid om terzijde...
10-14 Onderwijs heeft de afgelopen 15 jaar veel ontwikkeling doorgemaakt. Een zoektocht vanaf de start naar de behoeften van de leerlingen in hun leerproces, zeker in de overgang POVO. Aangevuld en onderbouwd met onderzoek startten de eerste pioniers vanaf 2012 met nieuwe onderwijsvormen.
Door de pandemie zijn we elkaar de afgelopen jaren letterlijk uit het oog verloren. Het nieuwe jaar geeft gelukkig weer nieuwe kansen! Fysieke ontmoetingen gaan weer opgestart worden. Activiteiten vinden weer plaats.
Op Spring High (po/vmbo/havo/vwo) krijgen leerlingen zo lang mogelijk heterogeen les. Daarom kiest de school voor eenjarige PTA’s. Ook dan is een rijke invulling van het schoolexamen mogelijk, stelt schoolleider Camyre de Adelhart Toorop. Als je maar bewuste keuzes maakt.