
Een kijkje bij SOOOL10-14
In september is SOOOL10-14 voor de 4e keer van start gegaan. Dit schooljaar met 48 leerlingen waarvan 26 nieuwe leerlingen. Een greep uit hun activiteiten vind je hieronder.
Vul hier uw eigen inhoud in.
Benieuwd wat SOOOL10-14 allemaal organiseert, lees dan hun blogs.
Van Start met NUMO
Op SOOOL10-14 werken alle leerlingen met NUMO voor taal, rekenen, Engels en Duits (voor vo en voor de leerlingen die hiervoor kiezen). NUMO past goed bij de onderwijsvisie van SOOOL10-14. Leerlingen werken op maat, op hun eigen niveau en krijgen hulp, wanneer het nodig is. In de vorm van individuele instructie of een instructie in een groepje, komt iedereen aan zijn trekken. Tijdens het werken in de klas, is direct te zien waar een aanmoediging, een complimentje, vermanend woordje of uitleg nodig is.
Praktijkvak zorg en welzijn
Hospitality, tafels dekken volgens de etiquette, gasten ontvangen, uitserveren. Leerlingen van SOOOOL10-14 leren het allemaal al vanaf groep 7 of 8. De leerlingen maken al vroeg kennis met heel veel verschillende praktijksituaties en werkomgevingen. Door te doen ontdekken ze wat bij hen past.
Net voor de kerstdagen stuurde minister Wiersma een zogenaamde ‘verzamelbrief’ aan de Tweede Kamer. In deze brief worden allerlei onderwerpen behandeld, zo ook de tweede tussenrapportage van het onderzoek naar het Experiment teambevoegdheid 10-14.
SOOOOL10-14 is inmiddels een echte leergemeenschap geworden waar we kennis delen met elkaar en met bezoekers. We houden onze ogen en oren altijd wijd open voor wat er beter kan. We ontvangen allerlei visite die geïnteresseerd is in wat we doen. Zo krijgen we ook feedback. Soms van dichtbij, soms...
De scholen 10-14 Onderwijs hebben het idee omarmd van een collegiale audit in de vorm van een “friendly visit”. 10 Initiatieven zijn dit schooljaar actief, voorzien van behulpzame instrumenten, aan de slag met de uitvoering hiervan. Ondersteuning wordt gegeven vanuit het Lerend Netwerk, maar ook SLO is bereid om terzijde...
10-14 Onderwijs heeft de afgelopen 15 jaar veel ontwikkeling doorgemaakt. Een zoektocht vanaf de start naar de behoeften van de leerlingen in hun leerproces, zeker in de overgang POVO. Aangevuld en onderbouwd met onderzoek startten de eerste pioniers vanaf 2012 met nieuwe onderwijsvormen.
Door de pandemie zijn we elkaar de afgelopen jaren letterlijk uit het oog verloren. Het nieuwe jaar geeft gelukkig weer nieuwe kansen! Fysieke ontmoetingen gaan weer opgestart worden. Activiteiten vinden weer plaats.
Op Spring High (po/vmbo/havo/vwo) krijgen leerlingen zo lang mogelijk heterogeen les. Daarom kiest de school voor eenjarige PTA’s. Ook dan is een rijke invulling van het schoolexamen mogelijk, stelt schoolleider Camyre de Adelhart Toorop. Als je maar bewuste keuzes maakt.