Meld jouw school aan voor experiment teambevoegdheid 10-14 onderwijs

Scholen kunnen zich tot 1 maart aanmelden voor het experiment teambevoegdheid 10-14-onderwijs. Met het experiment wordt het mogelijk gemaakt dat leraren die betrokken zijn bij 10-14-initiatieven kunnen werken met een zogenoemde teambevoegdheid.

In de constructie van een teambevoegdheid zijn leraren gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderwijs dat zij geven, zonder dat iedere leraar hiervoor dezelfde bevoegdheden moet hebben. De verschillende individuele bevoegdheden van de betrokken leraren vullen elkaar aan. De bevoegdheden van de leraren gezamenlijk vormen de bevoegdheid van het team als geheel. Dit vergroot de inzetbaarheid van leraren over de onderwijssoorten heen. Personeelsleden blijven in dienst van de school van de onderwijssoort waarvoor zij bevoegd zijn, behouden de eigen bevoegdheid en verzorgen alleen het deel van het onderwijs waarvoor de medewerker bevoegd is.

Samenwerkingsinitiatieven voor het geven van onderwijs aan 10-14-jarigen lopen aan tegen de kaders van het bevoegdhedenstelsel. De betrokken scholen voelen zich beperkt in de inzetbaarheid van leraren vanwege het verschil in bevoegdheden. Het betreft onderwijs dat met een doorlopende leerlijn wordt aangeboden in de laatste twee leerjaren van de basisschool en de eerste twee leerjaren van de middelbare school.

Aanmelding voor dit experiment is mogelijk tussen 1 februari en 1 maart 2022 via: dienstpostbus.10.14.onderwijs@minocw.nl .

Tot en met juni 2023 is het elk jaar mogelijk om een aanvraag in te dienen. Als de teambevoegdheid eenmaal is toegekend, geldt dit voor de hele verdere looptijd van het experiment.

Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.

Lees verder

De overstap van po naar vo is een bepalende stap voor de verdere schoolloopbaan van leerlingen. Met een kansrijk schooladvies en een kansrijke plaatsing in het vo komen leerlingen op de plek terecht die past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.

Lees verder

Nu SLO'er Maaike Rodenboog het 10-14-stokje overdraagt, memoreert ze in een blog wat de afgelopen jaren samen met alle betrokken leraren, schoolleiders in netwerken en daarbuiten is bereikt. En dat is best veel! Een themawebsite, leerdoelkaarten voor de meeste vakgebieden, een FAQ, conferenties en een goede samenwerking met het Lerend...

Lees verder