Een dag op Modus Burgum

Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.

Zo vallen rekenen, wiskunde, techniek en programmeren onder het raakvak Wetenschap. Nederlands, Engels en de moderne vreemde talen onder het raakvak Taal en Communicatie. Kunst, cultuur, tekenen en handvaardigheid vallen onder het raakvak Creatie. Levensbeschouwing, economie, burgerschap, aardrijkskunde en geschiedenis onder het raakvak Maatschappij en bij Persoonlijke Ontwikkeling gaat het over jezelf. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Persoonsvorming staat hier centraal. Richting onze leerlingen worden de raakvakken steeds vaker benoemd als afkorting. Afkortingen passen goed bij de taal die een tiener spreekt. De raakvakken worden zoveel mogelijk gekoppeld aan het thema van curriculum 10-14.

Op 12 februari was de eerste online themasessie voor projectleiders en locatieleiders met dit keer als thema werving, aannamebeleid en relatie met scholen in de regio. Een geanimeerd gesprek waarin vragen aan bod kwamen over hoe de werving voor nieuwe leerlingen werkt, wat dat doet in de relatie met andere...

Lees verder

Op dinsdag 9 april is er een inspiratiesessie voor bestuurders van het Lerend Netwerk 10-14 / 0-18 Onderwijs. Trudie Schils, hoogleraar onderwijseconomie, verzorgt een presentatie over het vernieuwen van onderwijs in Nederland. Daarna zal er gezamenlijk gewerkt worden aan een ‘advies voor een nieuwe minister’.

Lees verder

Afgelopen jaar zijn er bij wijze van pilot een aantal collegiale visitaties uitgevoerd in de vorm van ‘Friendly Visits’. Dit najaar hebben de scholen die hieraan meededen deze bezoeken geëvalueerd en op de conferentie zijn al resultaten gedeeld. Ook zijn er aanbevelingen gedaan waarmee het Lerend Netwerk aan de slag...

Lees verder