Een dag op Modus Burgum
Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.
Zo vallen rekenen, wiskunde, techniek en programmeren onder het raakvak Wetenschap. Nederlands, Engels en de moderne vreemde talen onder het raakvak Taal en Communicatie. Kunst, cultuur, tekenen en handvaardigheid vallen onder het raakvak Creatie. Levensbeschouwing, economie, burgerschap, aardrijkskunde en geschiedenis onder het raakvak Maatschappij en bij Persoonlijke Ontwikkeling gaat het over jezelf. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Persoonsvorming staat hier centraal. Richting onze leerlingen worden de raakvakken steeds vaker benoemd als afkorting. Afkortingen passen goed bij de taal die een tiener spreekt. De raakvakken worden zoveel mogelijk gekoppeld aan het thema van curriculum 10-14.
In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?
Op dinsdag 9 april kwam een deel van de aangesloten bestuurders bij elkaar voor een inspiratiemiddag. Prof. dr. Trudie Schils gaf een presentatie over haar visie op onderwijsvernieuwing en de rol van monitoring daarin.
Op 23 april bezochten Henk Hagoort en Freddy Weima, respectievelijk de voorzitters van de VO-raad en PO-Raad, het 10-14 initiatief Fourteens in Beverwijk. Tijdens het bezoek spraken zij met leerlingen, ouders, coaches, de zorgcoördinator en bestuurders.
Scholen die aan het Experiment Teambevoegdheid willen deelnemen, kunnen zich tot en met 31 mei aanstaande hiervoor aanmelden. Ook scholen die eerder al meededen, moeten (opnieuw) een aanvraag doen.
Op 12 februari was de eerste online themasessie voor projectleiders en locatieleiders met dit keer als thema werving, aannamebeleid en relatie met scholen in de regio. Een geanimeerd gesprek waarin vragen aan bod kwamen over hoe de werving voor nieuwe leerlingen werkt, wat dat doet in de relatie met andere...
Op dinsdag 9 april is er een inspiratiesessie voor bestuurders van het Lerend Netwerk 10-14 / 0-18 Onderwijs. Trudie Schils, hoogleraar onderwijseconomie, verzorgt een presentatie over het vernieuwen van onderwijs in Nederland. Daarna zal er gezamenlijk gewerkt worden aan een ‘advies voor een nieuwe minister’.