Een dag op Modus Burgum

Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.

Zo vallen rekenen, wiskunde, techniek en programmeren onder het raakvak Wetenschap. Nederlands, Engels en de moderne vreemde talen onder het raakvak Taal en Communicatie. Kunst, cultuur, tekenen en handvaardigheid vallen onder het raakvak Creatie. Levensbeschouwing, economie, burgerschap, aardrijkskunde en geschiedenis onder het raakvak Maatschappij en bij Persoonlijke Ontwikkeling gaat het over jezelf. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Persoonsvorming staat hier centraal. Richting onze leerlingen worden de raakvakken steeds vaker benoemd als afkorting. Afkortingen passen goed bij de taal die een tiener spreekt. De raakvakken worden zoveel mogelijk gekoppeld aan het thema van curriculum 10-14.

Voor de themabijeenkomsten hebben de scholen het idee omarmd van een collegiale audit: het ontwikkelen van een kijkwijzer voor een friendly visit en de verdere uitwerking van een vorm van de friendly visit. In de eerste bijeenkomst in maart j.l. zijn daarvoor bouwstenen met elkaar verzameld als basis voor verdere...

Lees verder

Ten behoeve van de curriculumontwikkeling doorlopende leerlijnen 10-14 Onderwijs en kwaliteitsverbetering is er afstemming en samenwerking met SLO. SLO heeft menskracht, expertise en ontwikkelde instrumenten op deze terreinen. SLO organiseert in najaar 2022 (voorlopige datum de middag van 22 november!), in samenwerking met het Lerend Netwerk, een landelijke conferentie.

Lees verder

Belangenbehartiging krijgt vorm door zorgpunten met elkaar in het 10-14-netwerk te delen en krachten te bundelen om richting te geven aan oplossingen.    Het Lerend Netwerk maakt deel uit van de begeleidingscommissie van het onderzoek naar het Experiment Teambevoegdheid op 10-14-scholen dat loopt tot oktober 2023. Veldervaringen vragen om heldere...

Lees verder

Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.

Lees verder

De overstap van po naar vo is een bepalende stap voor de verdere schoolloopbaan van leerlingen. Met een kansrijk schooladvies en een kansrijke plaatsing in het vo komen leerlingen op de plek terecht die past bij hun capaciteiten, ontwikkeling en interesses.

Lees verder