Een dag op Modus Burgum

Op het Modus werken ze met raakvakken. Ze spreken bijvoorbeeld niet meer over rekenen en taal maar werken met vijf raakvakken. Ieder raakvak ‘r_a_a_k_t_’ _het thema. Op deze manier maken ze het onderwijs betekenisvol voor hun leerlingen.

Zo vallen rekenen, wiskunde, techniek en programmeren onder het raakvak Wetenschap. Nederlands, Engels en de moderne vreemde talen onder het raakvak Taal en Communicatie. Kunst, cultuur, tekenen en handvaardigheid vallen onder het raakvak Creatie. Levensbeschouwing, economie, burgerschap, aardrijkskunde en geschiedenis onder het raakvak Maatschappij en bij Persoonlijke Ontwikkeling gaat het over jezelf. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Persoonsvorming staat hier centraal. Richting onze leerlingen worden de raakvakken steeds vaker benoemd als afkorting. Afkortingen passen goed bij de taal die een tiener spreekt. De raakvakken worden zoveel mogelijk gekoppeld aan het thema van curriculum 10-14.

Voor de themabijeenkomsten hebben de scholen het idee omarmd van een collegiale audit: het ontwikkelen van een kijkwijzer voor een friendly visit en de verdere uitwerking van een vorm van de friendly visit. In de eerste bijeenkomst in maart j.l. zijn daarvoor bouwstenen met elkaar verzameld als basis voor verdere...

Lees verder

Belangenbehartiging krijgt vorm door zorgpunten met elkaar in het 10-14-netwerk te delen en krachten te bundelen om richting te geven aan oplossingen.    Het Lerend Netwerk maakt deel uit van de begeleidingscommissie van het onderzoek naar het Experiment Teambevoegdheid op 10-14-scholen dat loopt tot oktober 2023. Veldervaringen vragen om heldere...

Lees verder