Friendly Visits doorstart
Afgelopen jaar zijn er bij wijze van pilot een aantal collegiale visitaties uitgevoerd in de vorm van ‘Friendly Visits’. Dit najaar hebben de scholen die hieraan meededen deze bezoeken geëvalueerd en op de conferentie zijn al resultaten gedeeld. Ook zijn er aanbevelingen gedaan waarmee het Lerend Netwerk aan de slag gaat.
De bezoeken zelf en de voorbereiding daarop zijn als zeer waardevol ervaren. Niet alleen omdat op deze manier kennis werd uitgewisseld, maar ook omdat je zo heel bewust bezig bent met het formuleren van wat wel en niet goed gaat, wat inspireert en waar je zelf wellicht nog wat te verbeteren hebt. Dorien Stals gaf in haar presentatie concrete opbrengsten:
Visitaties houden je scherp: je zet voor jouw organisatie weer eens alles op een rijtje.
Eventuele blinde vlekken komen aan het licht.
Alleen 10-14 snapt echt wat het betekent om 10-14 onderwijs aan te bieden, waardoor tips en tops van collega’s 10-14 extra waardevol zijn.
Ontwikkelen van een ambitieus leerklimaat in je team.
Bij deze ronde Friendly Visits heeft SLO inhoudelijk bijgedragen en is ook ervaren dat het vijf punten plan voor 10-14 onderwijs als eerste basis helpend was voor een audit. Maar ook gaf men aan dat het voor de kwalitatieve ontwikkeling van het netwerk goed zou zijn om de audits professioneler op te pakken. Een eerste aanzet gaf Mariël van Loenen al tijdens haar workshop op de conferentie. De aanbevelingen waar we als netwerk mee aan de slag gaan:
Maak onderscheid tussen drie niveaus: een inspiratiebezoek (voor de bezoekende school om van te leren), visitatie op basis van een concrete hulpvraag van de ontvangende school en de kwaliteitsaudit waar ontwikkelingsgericht feedback gegeven wordt door mensen die getraind zijn in het doen van audits.
Ontwikkel een kwaliteitskader en kijkwijzer op basis waarvan de ontvangende school een zelfevaluatie kan uitvoeren en de bezoekers een goede audit kunnen doen.
Heb aandacht voor de verschillende fasen van ontwikkeling waarin een school kan zitten.
Maak de audits een structureel onderdeel van het lidmaatschap van het lerend netwerk 10-14 onderwijs.
Inmiddels zijn we met de pilot groep aan de slag met vervolgplannen. In ieder geval gaan we gezamenlijk werken aan een kwaliteitskader en het plannen van een volgende ronde Friendly Visits. Zo blijven we vanuit eigen verantwoordelijkheid aandacht hebben voor kwaliteitsbewaking.
Frank Evers heeft een essay geschreven over Fourteens in Beverwijk, als onderdeel van hun interne audit.
Na de pilot en de evaluatie van de Friendly Visits, hebben we besloten door te gaan met de Friendly Visits. Dit jaar zijn er zes initiatieven die meedoen.
In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.
Op dinsdag 5 november 2024 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Academie Tien in Utrecht. Zij ontvangen ons in hun nieuwe schoolgebouw, dat op zich al een bezoek waard is én zij geven...
In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?
Op dinsdag 9 april kwam een deel van de aangesloten bestuurders bij elkaar voor een inspiratiemiddag. Prof. dr. Trudie Schils gaf een presentatie over haar visie op onderwijsvernieuwing en de rol van monitoring daarin.