Samenwerking Spoor 10-14 & Bossche Vakschool
Leerlingen van Spoor 10-14 Onderwijs uit ‘s-Hertogenbosch gaan op 27 mei hun eerste ervaring opdoen met het vak techniek op een middelbare school. Lees hieronder het persbericht hierover van Spoor 10-14 Onderwijs.
Yes, eindelijk is er de mogelijkheid om met de leerlingen van Spoor 10-14 Onderwijs ’s-Hertogenbosch eropuit te gaan. En hoe beter dan gelijk bij één van onze samenwerkingspartners; de Bossche Vakschool, vmbo-school aan de Hervensebaan in ’s-Hertogenbosch. De leerlingen staan te popelen om donderdag 27 mei hun eerste ervaring op te doen met het vak techniek op een middelbare school.
Kennismaken met een vo-omgeving
Sinds de start in februari is dit de eerste dag dat de leerlingen van Spoor 10-14 op bezoek mogen op het vo. Voor hen een nieuwe omgeving met andere vakken en andere docenten. Spoor 10-14 wil leerlingen prikkelen in hun oriëntatie op vervolgonderwijs en daar horen lessen op de voortgezet onderwijsscholen bij. Bossche Vakschool en Spoor 10-14 bundelen daarom hun krachten.
Een bijzondere samenwerking
Spoor 10-14 wil leerlingen graag de mogelijkheid geven om zich langer en breder te oriënteren. Het gebruikmaken van de faciliteiten, zoals de machines en werktafels, op de Bossche Vakschool en niet te vergeten de ervaring en kennis van de docenten met het verzorgen van praktijkvakken biedt een unieke kans voor deze leerlingen.
Kennismaken met praktijkvakken
In één van de praktijklokalen van de Bossche Vakschool krijgen de leerlingen van Spoor 10-14 een eerste techniekles van de vo-docenten Astrid van Werde en Ralf Winkenius. Leerlingen gaan aan de slag met het maken van een zenuwspiraal en kunnen zo proeven aan techniek én leren door te doen/maken. Voor ervaring en kennis met praktijkvakken zit Spoor 10-14 bij de Bossche Vakschool op de juist plek. Zij hebben immers jarenlange ervaringen met het ontwikkelen en verzorgen van praktijkvakken.
Op deze manier gebruikmaken van de ervaring, kennis en faciliteiten van een andere bestaande school zou wat Fleur Cerini, algemeen directeur Bossche Vakschool & Van Maerlant, betreft nog vaker mogen: “Ik daag het onderwijs uit om elkaar op te zoeken en meer op deze wijze te verbinden en gebruik te maken van elkaar kwaliteiten.”
Spoor 10-14 is een nieuwe school waarbij hét grote verschil met een ‘gewone’ school is, dat de leerlingen niet op hun twaalfde (groep 8) een keuze maken voor vmbo, havo of vwo, maar dat pas doen op hun veertiende. Dat geeft hen meer tijd om te ontdekken wat ze willen en kunnen en wat bij hen past. En het maakt hun overstap kansrijker. Spoor 10-14 is ook voor leerlingen die beter leren door te doen of het anders te doen of toe zijn aan versnelling en/of verbreding maar erg jong zijn om de overstap naar het voortgezet onderwijs vervroegd te maken.
Het hele programma, inclusief alle workshops, van de landelijke conferentie 10-14 onderwijs op dinsdag 5 november is bekend! Hieronder vind je alle informatie.
Frank Evers heeft een essay geschreven over Fourteens in Beverwijk, als onderdeel van hun interne audit.
Na de pilot en de evaluatie van de Friendly Visits, hebben we besloten door te gaan met de Friendly Visits. Dit jaar zijn er zes initiatieven die meedoen.
In Leeuwarden is dit schooljaar een 10-14 initiatief van start gegaan: Leeuwarden 10-14. Albert Veen, teamleider van Leeuwarden 10-14, vertelt over de start en het traject wat eraan voorafging.
Op dinsdag 5 november 2024 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Academie Tien in Utrecht. Zij ontvangen ons in hun nieuwe schoolgebouw, dat op zich al een bezoek waard is én zij geven...
In online themasessies delen we ervaringen en praktijken op relevante thema’s binnen 10-14 onderwijs. Op 15 april stond de bijeenkomst in het teken van financiën. Financiering en het business model hebben logischerwijs impact op de organisatie. Wat voor afspraken kunnen deelnemende besturen maken?