
Samenwerking Spoor 10-14 & Bossche Vakschool
Leerlingen van Spoor 10-14 Onderwijs uit ‘s-Hertogenbosch gaan op 27 mei hun eerste ervaring opdoen met het vak techniek op een middelbare school. Lees hieronder het persbericht hierover van Spoor 10-14 Onderwijs.
Yes, eindelijk is er de mogelijkheid om met de leerlingen van Spoor 10-14 Onderwijs ’s-Hertogenbosch eropuit te gaan. En hoe beter dan gelijk bij één van onze samenwerkingspartners; de Bossche Vakschool, vmbo-school aan de Hervensebaan in ’s-Hertogenbosch. De leerlingen staan te popelen om donderdag 27 mei hun eerste ervaring op te doen met het vak techniek op een middelbare school.
Kennismaken met een vo-omgeving
Sinds de start in februari is dit de eerste dag dat de leerlingen van Spoor 10-14 op bezoek mogen op het vo. Voor hen een nieuwe omgeving met andere vakken en andere docenten. Spoor 10-14 wil leerlingen prikkelen in hun oriëntatie op vervolgonderwijs en daar horen lessen op de voortgezet onderwijsscholen bij. Bossche Vakschool en Spoor 10-14 bundelen daarom hun krachten.
Een bijzondere samenwerking
Spoor 10-14 wil leerlingen graag de mogelijkheid geven om zich langer en breder te oriënteren. Het gebruikmaken van de faciliteiten, zoals de machines en werktafels, op de Bossche Vakschool en niet te vergeten de ervaring en kennis van de docenten met het verzorgen van praktijkvakken biedt een unieke kans voor deze leerlingen.
Kennismaken met praktijkvakken
In één van de praktijklokalen van de Bossche Vakschool krijgen de leerlingen van Spoor 10-14 een eerste techniekles van de vo-docenten Astrid van Werde en Ralf Winkenius. Leerlingen gaan aan de slag met het maken van een zenuwspiraal en kunnen zo proeven aan techniek én leren door te doen/maken. Voor ervaring en kennis met praktijkvakken zit Spoor 10-14 bij de Bossche Vakschool op de juist plek. Zij hebben immers jarenlange ervaringen met het ontwikkelen en verzorgen van praktijkvakken.
Op deze manier gebruikmaken van de ervaring, kennis en faciliteiten van een andere bestaande school zou wat Fleur Cerini, algemeen directeur Bossche Vakschool & Van Maerlant, betreft nog vaker mogen: “Ik daag het onderwijs uit om elkaar op te zoeken en meer op deze wijze te verbinden en gebruik te maken van elkaar kwaliteiten.”
Spoor 10-14 is een nieuwe school waarbij hét grote verschil met een ‘gewone’ school is, dat de leerlingen niet op hun twaalfde (groep 8) een keuze maken voor vmbo, havo of vwo, maar dat pas doen op hun veertiende. Dat geeft hen meer tijd om te ontdekken wat ze willen en kunnen en wat bij hen past. En het maakt hun overstap kansrijker. Spoor 10-14 is ook voor leerlingen die beter leren door te doen of het anders te doen of toe zijn aan versnelling en/of verbreding maar erg jong zijn om de overstap naar het voortgezet onderwijs vervroegd te maken.
Op dinsdag 31 oktober 2023 hopen we je te mogen verwelkomen op de landelijke conferentie 10-14 onderwijs. De organisatie van de conferentie is dit jaar in samenwerking met Spoor 10-14 in ‘s-Hertogenbosch.
Frank Evers is sinds augustus 2023 de nieuwe netwerkbegeleider van het Lerend Netwerk 10-14 onderwijs. Hieronder stelt hij zich voor.
In april werd tijdens de strategische heidag besloten om samen door te gaan met het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs. We doen het samen, waarbij drie bestuurders het voortouw nemen en de rol van kartrekker op zich nemen. Met een nieuw schooljaar voor de boeg vertellen de drie kartrekkers over het...
Een aantal scholen 10-14 Onderwijs hebben het afgelopen schooljaar een collegiale audit in de vorm van een “friendly visit” bij elkaar georganiseerd. Met behulp van ondersteunende instrumenten zijn ze aan de slag gegaan met de uitvoering hiervan. Ondersteuning werd gegeven vanuit het Lerend Netwerk, maar ook SLO was bereid om...
September 2025 starten ze in Brussel met een tienerschool. Een belangrijke delegatie van het Departement Brussel bezocht 10-14 initiatieven in Nederland en voerde het gesprek met het Lerend Netwerk 10-14 Onderwijs. Een enthousiast verslag van hun tweedaagse.
Een route binnen het onderwijs, waarin innovatie, betekenisvol onderwijs, een samenhangend en doorlopend curriculum en het écht zien en horen van kinderen samen zouden komen.